Årets første dage - Rio de Janeiro

Velkommen til Argentina

“It always hurts a little bit every time i have to leave my second home, mas até logo”

Det blev tid til endnu et farvel til Brasilien, men denne gang et hej til Argentina. Jeg har glædet mig så utrolig meget til at skulle en tur til Argentina, ikke mindst fordi jeg endelig skulle se Maru igen, som har boet hjemme ved os i 2018. Jeg ankom onsdag formiddag, hvor jeg startede med at bruge cirka 1 time på at komme igennem immigrations check, inden jeg kom ud til ankomsthallen, hvor Maru og hendes mor ventede på mig.

Marus mor bor i San Isidro, en smule nord for Buenos Aires. Her bor jeg pt. sammen med hende og Maru. Den første dag brugte Maru og jeg på at gå rundt i byen og snakke.

Torsdag tog vi nordpå til området Tigre. Tigre er et område, hvor der blandt andet ligger en hel masse små privat øer. Vi tog her en båd rundt, som satte folk af ved deres huse på øerne og derefter samlede dem om, som skulle ind til byen.

Bådtur rundt til øerne i Tigre

Solnedgang over Tigre

Trættende flyvetur med en døgn uden søvn

Lang kø til immigration

Solopgang set fra lufthavnen i Rio de Janeiro

Fredag stod den så på BUENOS AIRES. Vi tog toget og metroen ind til byen, hvor vi startede med at møde med en af vores veninder fra Danmark, som lige nu også rejser rundt i Sydamerika. Vi spiste frokost sammen med hende og hendes veninde, og på menuen var der de famøse empanadas. Herefter skiltes vi igen, da de havde andre planer. Maru og jeg har lavet en liste over steder vi gerne vil nå at besøge, mens jeg er her i Buenos Aires, og denne liste tog vi hul på fredag. Det blev til følgende steder:

OBELISCO

Obelisco er et nationalt historisk monument samt ikon for byen Buenos Aires. Den blev til i forbindelse med mindet af det 1/4 århundrede for den første grundlæggelse af byen.

PLAZA DE MAYO

Plaza de Mayo kan på mange måder sammenlignes med nogle af de store pladser i Barcelona. Plaza de Mayo er nemlig hovedgrundstenen for hovedstaden. Pladsen blev til i 1884 som følge af nedrivningen af RECOVA DE BUENOS AIRES. Her blev Plaza Mayor og Plaza de Armas forenede. På pladsen findes der et mindre monument som er for MADRES DE PLAZA DE MAYO (MØDRE TIL PLAZA DE MAYO). Madres de plaza de mayo er en bevægelse bestående af argentinske møder i perioden 1977-2006, som kæmpede for deres børn, som “forsvandt” under det militære diktatur, ved blandt andet af forfølge med regeringen for svar på hvad der var sket.

CASA ROSADA

Casa Rosada svarer på mange måder til Christiansborg. Det er her Argentinas regering primært opholder sig. Casa Rosada er beliggende på Plaza de Mayo. På det nederste billede ser i en helikopter landingsplads. Det forholder sig sådan i Argentina, at selvom mange lever i slum og på gaderne, jamen så har præsidenten både flere forskellige dyre biler, en helikopter samt privatfly. Lidt absurd? Den beslutning vil jeg lade være op til dig.

BRASILIENS NATIONALBANK ICBC (KINESISK)

CATEDRAL METROPOLITANA

Dette er den vigtigste katolske kirke i Buenos Aires, placeret på Plaza de Mayo. Catedral Metropolitana er moderkirken til erkebispedømmet i Buenos Aires samt den pramatielle kirke i Argentina.

EL CABILDO DE BUENOS AIRES

Dette er den offentlige bygning i Buenos Aires, som i sin tid blev brug som hovedsæde for byrådet tilbage i kolonitiden. Derudover fungerede det som regeringshuset for Viceroyalty of Río de la Plata. I dag er bygningen lavet om til et museum. Derudover bygningen i dag også noget mindre, da siderne blev revet ned i forbindelse med dannelse af vejene, som fører til Plaza de Mayo. Derudover stod RECOVA foran el Cabildo.

Den bagerste bygning med tårnet er Cabildo, mens den foreste port lignende bygning er Recova.

Sådan ser Cabildo ud i dag

CALLE FLORIDA (Florida gade)

Denne gade er beliggende i det centrale Buenos Aires, og er en meget populær shopping gade. Gaden går mere eller mindre fra Plaza de Mayo op til Plaza General San Martín.

PUERTO MADERO / PUENTE DE LA MUJER / ARA PRESIDENTE SARMIENTO

Denne havn er fuldstændig fornyet og på den ene side er nye moderne lejligheder stadig ved at blive bygge. Havnepromenaden er utrolig populær blandt turister og forretningsfolk, blandet andet fordi den byder på eksklusive steakhouse, skyskrabere, multinationale virksomheder samt dyre lejligheder. Derudover finder man også den meget elegante hængebro, som forbinder de 2 sider af havnen. En anden stor attraktion i denne havn er skibet ARA Presidente Sarmiento, som i dag er et museum. Skibet er oprindeligt bygget til at være et træningskib for den argentinske flåde og navnet stammer fra den 7. præsident i Argentina, nemlig Domingo Faustino Sarmiento.

Dette var sidste punkt på fredagens dagsorden. Herefter tog vi bus og tog hjem til San Isidro.

Lørdag blev dedikeret til en off dag. Jeg brugte eftermiddagen på at se Danmarks åbningskamp til EM, og derefter tog vi et smut hjem til Maru moster, som bor få minutter på ben herfra. Her fik vi slikket lidt sol og blev kølet ned i poolen.

Det er nu blevet søndag her i det varme syd, 02.32 i skrivende stund, og jeg vil gå i seng nu, inden dagen imorgen (i dag) byder på bbq ved Marus anden moster, som bor i huset lige bag os, og derefter vil vi bruge tiden på at udforske San Isidro en smule.