Året gik på hæld, og et nyt startede

Årets første dage – Rio de Janeiro

Tour de Rio Billedresultat for rio de janeiro flag"

Den 02. januar, tog Kirstine og jeg flyet op til karnevallets by, Rio de Janeiro. Jeg selv har allerede flere gange set hvad byen har at byde på, og denne gang var det Kirstines tur til opleve denne fantastiske by. Planerne var, at udover afslapning skulle vi rundt og se lidt. Vi lånte Gyovannas lejlighed som ligger i området Gávea, lige bag Leblon som er det rigeste og sikreste område i Rio. Vi ankom om aftenen, hvor vi fik fundet os til rette og handlet lidt ind til aftensmad og næste dags morgenmad.

Dagen efter tog vi op til Botafogo til deres shoppingcenter, da både Kirstine og jeg manglede lidt forskellige ting. Her blev vi og spiste sent frokost og tog derefter tilbage til lejligheden. Vi var lidt uheldige med vejret de første dage, hvor det var overskyet og regnede, og derfor brugte vi en del tiden i lejligheden. Vi fik brugt tiden på at bage nogle gulerodsboller, som vi kunne bruge til morgenmad den kommende dage.

Hjemmelavede boller og hjemme presset appelsin/gulerods/ingefær juice

Lørdag var det også overskyet med let regn, dog valgte vi at tage en tur ned på stranden efter morgenmaden. Eftersom vejret ikke var fænomenalt, gik vi langs vandkanten hele vejen hen til grænsen mellem Ipanema og Copacabana, en gå tur på lidt over 4 kilometer. Som det ses på nedenstående billede, blev resultatet af gåturen i vandkanten en ordentlig omgang solbrændthed på halsen og i nakke. Af samme grund og også lidt på grund af vejret, blev vi om søndagen indenfor, og så Golden League håndbold som optakt til EM.

Grænsen mellem Ipanema og Copacabana strand, med udsigt over Ipanema. Kendt sted for surfere

Aftentur på stranden. Denne dag var der koncert.

Hjemmelavede quesadilla til frokost med gulerodssnack

Mandag var der endelig sol på himlen uden alt for mange skyer, og på forhånd havde vi booket en tur rundt i Rio med en minibus. Det var udentvivl den letteste måde for Kirstine, at se samtlige vigtige områder i Rio og samtidig få lidt forklaring og historie med. Turen gik til Cristo Redentor, Pão de Açúcar, Escadeira Selarón, Sambódromo, Catedral Metropolitana de São Sebastião, estadio de maracanã, Arcos de Lapa, Rodrigo de Freitas Lagoon, Copacabana, Floresta de Tijuca og Mirante Dona (Santa) Marta. Derudover var der i prisen inkluderet frokost. Prisen var 250 brasilianske reais, svarende til 400 danske kroner. Jeg havde inden bestillingen, regnet lidt på entré priserne samt uber priserne, og kom frem til, at bus turen var markant billigere, end hvis vi skulle have taget en uber rundt til samtlige vigtige punkter i Rio og samtidig betale entré pris.

Området omkring katedralen

Pão de Açúcar, med udsigt til Copacabana og resten af Rio de Janeiro

La Escadeira Selarón

En lille hilsen fra det svenske og danske i Brasilien

På første bjerg af Pão de Açúcar, finder man ønske træet som er flittigt besøgt

Catedral Metropolitana de São Sebastião

Business bygninger foran katedralen

Cristo Redentor med udsigt udover Rio

Udsigt fra Pão de Açúcar

Udsigten fra Pão de Açúcar. Broen deler selve Rio de Janeiro by (venstre) og byen Niterói (højre)

Sydamerika og Danmark samlet på tur rundt i Rio

Tirsdag blev brugt på at pakke sammen. Kl 16 skulle vi med uber til lufthavnen, hvor jeg fik sendt Kirstine mod Danmark. Jeg selv tog uber til lufthavnen natten til onsdag og rejse videre til Argentina, hvor jeg befinder mig nu. Inden længe kommer der et opslag om mine første dage i det argentinske.