Som lovet, lidt billeder 💛

Karneval 2020 💚💙💛💜

FARVEL TIL ARGENTINA

Tirsdag den 18. februar rejse jeg tilbage til Brasilien. Dagen forinden havde vi hjemme ved Maru besøg af en af Jordis venner til aftensmad og lidt brætspil. Jeg havde købt vin ind til aftensmad og Jordi havde flottede sig med en lækker kyllingegryderet. Efter aftensmad spillede vi den argentinske udgave af RISK. Super hyggelig sidste aften i Argentina. Jeg skulle tidligt op tirsdag for at komme ud til lufthavnen, og lad mig bare sige det sådan her; DET BLIVER ALDRIG NEMMERE AT SIGE FARVEL 😢 Da Maru og jeg skulle sige farvel i Billund lufthavn i Juli 2018, var det bestemt ikke nemt, heldigvis vidste jeg, at et sabbatår ventede rundt om hjørnet og vi vidste vi snart ville se hinanden igen. Denne gang ved vi det bare ikke. Til september starter jeg studie, og hvem ved så, hvornår jeg får penge til at kunne rejse til Brasilien og Argentina igen? Ja det er nok ikke lige i den aller nærmeste fremtid, desværre. Nå men nok og de sørgelige tanker.

HEJ TIL BRASILIEN OG KARNEVAL

Jeg er nu tilbage i Brasilien og i første omgang Rio. Jeg rejse nemlig fra Argentina til Rio de Janeiro. Siden ankomst har jeg boet i Gyovannas lejlighed sammen med de andre piger som også bor her. Lige nu er der ferie fra universitet, så 3 af pigerne har ikke være her, men på en almindelig hverdag bor der i lejligheden Gyovanna, Maria Clara, Kendra, Cacau (kaldenavn), Rafa og Milena. Pga ferie har Cacau ikke været her, Milena tog til en anden by for at fejre karneval og Rafa boede et andet sted i Rio under karneval, men er dog tilbage i lejligheden nu. Nå men nu til at det sjove 💃🏼

Karneval i Brasilien er kæmpe stort, faktisk er det den største begivenhed på året og deres år starter først rigtigt efter karneval. Karneval startede officielt lørdag den 22 februar, men men men gade karnevalet har været igang siden januar. Og hvad mener jeg så med det? Ja nu skal i høre. Det officielle karneval indebære den helt store parade, hvor sambaskolerne har brugt hele året på at øve deres koreografier, lave musik, lave deres flåder osv osv. Det er denne del af karneval, som resten af verden kender til og det var også denne del jeg deltog i under udveksling i São Paulo. Jeg vedlægger lige 3 billeder herunder til at understrege hvad jeg mener med det officielle karneval.

Det er også denne del af karnevallet, man skal betale for at komme ind og se og samtidig denne del som fungerer som en konkurrence. Den første weekend, hvor karneval officielt startet, optræder “alle” sambaskolerne, hvilket vil sige dem med flest ressourcer. Weekenden efter finder Mestrenes Parade sted. Her er det vinder holdet og de placerede fra 2-6 som deltager for at slutte karneval af med et brag. Og så er det officielle karneval slut.

Hvad er det andet karneval jeg snakker om så? Jamen det er kort sagt gadefester rundt omkring som starter i januar og køre helt indtil starten af marts. Disse gadefester hedder blocos. På de fleste blocos foregår det sådan, at en gade er lukket af i et vis tidsrum. I dette tidsrum vil en lastbil med et band og dansere på toppen langsomt bevæge sig fra den ene ende af gaden til den anden ende. De kører nogle få meter, standser og fortsætter med at spille musik, mens folkemængden danser rundt omkring. Jeg vedlægger herunder billeder og videoer, så i kan få et bedre indtryk af hvad jeg snakker om.

Disse blocos ligger typisk om morgenen, formiddagen eller omkring middagstid. Om aftenen er der så fester samtlige steder. Et lille eksempel er, at her ved siden af Gyovannas lejlighed ligger der en jockey klub. I en hel uge har de hver aften haft 4 forskellige fester på forskellige områder inde i klubben.

BESØG FRA DANMARK

Ja det er rigtigt, jeg fik sørme besøg fra Danmark. Eller ja, jeg vidste det jo på forhånd, men hold nu op hvor havde jeg glædet mig til det. Min gode veninde Sophie og hende kæreste Magnus kom nemlig den 24 februar. Jeg tog ud i lufthavnen med danske flag og var klar til at tage imod dem. De havde booket et airbnb, og det heldige var, at de havde booket i samme bygning som jeg bor i lige nu, så alt var bare super nemt. De ankom om aftenen og da de lige var blevet installeret, tog Gyovanna og jeg dem ud til noget hurtig aftensmad, så de kunne komme hjem og få noget søvn inden de skulle være klar til en heftig karnevals dag om tirsdagen. Tirsdag skulle vi nå 2 blocos samt en fest om aftenen. Maria Clara fyldte nemlig 20, så hun havde ønsket hvilke blocos og hvilken fest hun gerne ville til. Vi startede derfor ud med bloco i den botaniske have. Derefter tog vi ned på leblon strand hvor der eftersigende skulle være bloco også, men det var der altså ikke. Derfor besluttede vi tre, at gå hen til enden af leblon strand, hvor man kan gå lidt op i højden og se ud over hele stranden. Om aftenen lavede vi mad sammen i lejligheden inden vi tog ud til festen. Onsdag stod den på lidt sightseeing, så vi tog ud til the olympic boulevard, hvor der er noget ret flot vægmaleri. Derefter tog jeg dem med ud til frokost, så de kunne prøve Pastel og Açaí. Om aftenen valgte vi at tage ned på stranden for at se solnedgangen og derefter ud og spise aftensmad. Torsdag brugte de på en tour de rio med guide, og så kunne jeg lige slappe lidt af efter en hektisk karnevals uge. Der er nemlig sket det, at jeg er gået hen og er blevet lidt syg, så det var tiltrængt, lige at ligge og drikke noget te. Torsdag aften var så deres sidste aften i Rio, og derfor tog Gyovanna og jeg dem ud til aftensmad, for at prøve noget brasiliansk. De har heldigvis kunne lide alt det brasilianske mad vi har introduceret det for. Herunder kommer der lige lidt billeder fra dagene med dem.

Det er nu blevet fredag, og jeg tager lige endnu en dag under dynen med noget te. Vejret er alligevel ikke særlig tiltrækkende pt. Det er nemlig fuldstændig overskyet, det regner meget og så er det tilmed blevet lidt koldt 🤧🌧