Dansk kultur bragt til Brasilien

Mange planer og minus julestemning

Her fra det varme, kommer der en hurtig opdatering fra de seneste dage.

Lørdag eftermiddag tog jeg ind til São Paulo til deres japanske område “Liberdade” sammen med 4 af mine venner; Raquel, Giovanna, Gilberto og Marcelo. Dog har vejret i São Paulo og omegn en del humørssvingninger, hvilket betød, at 20 min efter vi ankom til Liberdade stod det ned i store stråler og det stoppede bare ikke. Der stod vi altså i sommertøj i silende regn, som ikke havde til udsigt at stoppe. Samtidig var der marked og dermed proppet med mennesker, men vi fik spist lidt frokost som er typisk for markeder i Brasilien, blandt andet pastel.

Lørdag aften hentede min 2. værtsfamilie mig og tog mig med hjem til deres hus. Søndag tog jeg med dem ud til frivilligt arbejde til noget ala julehjælp. Det er et afsluttende arrangement som altid ligger i december, hvor de uddeler madvarer og gaver til de fattige som er meldt til, sådan at de også kan nyde julen med ordentlig mad og gaver til alle deres mange børn. Jeg blev ved dem indtil mandag formiddag, hvor de kørte mig hjem.

Mandag aften tog jeg ud for at spise aftensmad sammen med min veninde Duda, og Raquel koblede sig på senere.

Tirsdag tog jeg hjem til Raquel ved frokosttid, hvor vi bare hyggede os og senere tog ud for at spise en Açaí, som jeg endnu ikke havde fået. Ved en 18-tiden hentede min værtsbror Yama mig, hvor vi sammen kørte ud og spiste aftensmad sammen og açaí til dessert. Dette var min sidste rigtige dag i São Bernardo.

Onsdag brugte jeg på at pakke mine ting sammen og blev kørt ud til mit hotel i Guarulhos om eftermiddagen.

Torsdag morgen kl 04, tog jeg ud til lufthavnen for at samle Kirstine op, som ankom kl 04.30. Vi tog derefter ind på mit hotel, så hun hurtigt kunne tage et bad og spise morgenmad inden vi satte kursen mod Congonhas lufthavn. Her fløj vi mod Martiópolis lidt over 12 og ankomst ved 14 tiden.

Vi brugte dagen i går på at slappe af og lige finde os til rette samt give værtsgaver til Gyovannas familie og fødselsdagsgave til Gyovanna.

I dag har var vi en hurtig tur rundt i byen, for at købe simkort til både Kirstine og jeg og købe noget solcreme. Det forholder sig nemlig sådan, at solen kan noget mere her i Martinópolis. Modsat São Bernardo som har været meget overskyet og regnfuld, er der her høj sol og 30 grader.

Det er ikke meget julestemning der er her i Brasilien, og det er helt underligt, at der er jul og 4 dage. Vi prøver dog at finde lige julestemning frem med julekalenderen Tinka samt noget julemusik.

Mange varme og solrige julehilsner her fra syden.